Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense - FastModel Sports

Published 01/25/2015 by Lars Christian Alm Favorite Send to FastDraw Print Embed

About This Play/Drill

Check out this play "Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense" I created using FastDraw for iPad Created with FastDraw for iPad.
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • Basketball Play - Read & React Offense-versjonen av Drvaric Motion Offense
  • 1 velger å sentre til venstre ving, men dette kan opppnås også ved å sentre til høyre ving
  • Og MÅ kutte, som er første regel fra Layer 1: Pass & Cut. Kutten er et legimit forsøk på å score, så hvis han er åpen bør han få en pasning
  • Det er mange indirekte scoringsmuligheter underveis her. Det vi til slutt skal ende opp med er en weakside-kutter som poster opp. Men når 1 kutter skaper han et stort tomrom som 3 kan draft-drive inn i. 1 har fjernet nærmeste hjelpeforsvarer som skulle hjelpet til på 3. Timingen for 3 er viktig her - for han skal klare å komme fram til kurven og utnytte dette tomrommet må han drive før 2 fyller toppen og x2 kommer i posisjon for å hjelpe
  • Vi later som om Draft Driven ikke er åpen, og går videre med neste beste handling. Det som skjer videre er neste regel i Layer 1: Pass & Cut: fylling av tomme perimeter-spots i retning ballen. 2 må fylle toppen, 5 må fylle vingen, 1 har i utgangspunktet frihet til å velge hva han skal gjøre siden han er i valgboksen -men for dette angrepet skal han backscreene 5 på vingen.
  • 1 fyller vingen, 5 kutter. Hvis 5 ikke får ballen på vei til kurven poster han opp ballside
  • 3 sentrer til 5
  • 3 må laker-cutte høyt eller lavt og dette er en regel fra Layer 2: Post Pass & Cut. Dette er en regel vi aldri skal bryte fordi vi vil legge press på kurven og skape spillerbevegelse og ballbevegelse.
  • 4 må fylle vingen. Hvis 3 ikke er åpen når han kutter så kan han i utgangspunktet, siden han er i Decision Box, få lov til å velge om han skal poste opp på short corner, mid-post eller high post ballside eller weakside (i dette tilfellet må det bli weakside siden 5 allerede er på den andre siden av posten), fylle ut i weakside hjørne eller backscreene 1 eller 2 for så å ta over deres plass. Hvis 3 ikke er åpen når han/hun laker cutter har 5 mulighet til å gå 1 mot 1. Alt som skjer etter dette, og hvis flere scoringsforsøk feiler, er alt basert på hva ballbehandler og spiller i valgboksen velger å gjøre. Som trener kan du bestemme hva laker-cutteren skal gjøre hvis han ikke får ballen tilbake. Vi kan holde angrepet i gang med konstant kontinuitet uten å sette opp hvis scoringsforsøkene feiler.
  • Her er vi tilbake til utgangspunktet. La oss si at det fortsatt er 5 vi vil skal kutte fra weak-side og poste opp (shuffle cut). Men forsvareren x3 er i deny-posisjon og nekter 3 pasningen. Hva er den beste løsningen? Ifølge tredje regel fra Layer 1: Pass & Cut så MÅ du gjøre en read line rear cut. Spilleren har ikke noe valg. Dette kan gi 3 en scoringsmulighet, det legger press på kurven, det gir spillerbevegelse, reduserer det defensive presset på perimeteren og er en form for avlastning for ballbehandleren som gjør det enklere for han å sentre til lagkamerater og ikke minst kan det gi ballbehandleren rom til å drible-penetrere.
  • Legger merke til det tomrommet som er bak 3, dette må angrepet utnytte. 1 sender sprettpasningen bak x3 til 3 og vi har ikke bare gitt 3 en scoringsmulighet med dette, men vi har også skapt en 5 mot 4 situasjon som får forsvaret til å kollapse.

    Men hva hvis read-line kutteren (3) ikke er åpen?
  • Hvis 3 ikke er åpen når han Read Line-kutter så har vi i det minste sendt han inn til valgboksen. I dette eksemplet velger han å sette en back screen for 5, men hvis du som coach heller vil at han skal sette en back screen for 2 på vingen så kan du fritt avgjøre det selv.
  • Hvis 5 er åpen når han kutter bør han få pasningen, hvis ikke kan 5 velge å poste opp, eller så kan du som coach bestemme at han skal poste opp (short corner, mid-post eller high post). 4 fyller den tomme vingen på venstre, det i seg selv er en scoringsmulighet for 4 hvis hans forsvarer overspiller ved å trå over leselinjen (3-poengslinjen)
  • Hvis vi prøver å få ballen til 5 med en pasning fra vingen, så 1 sentrer til 4 og kutter. Men her dukker en ny indirekte scoringsmulighet opp: hvis 1 er åpen så bør han få ballen. Hvis ikke 1 er åpen så er det nok mest hensiktsmessig for det vi prøver å oppnå at han fyller venstre hjørne som kommer til å bli åpen når 3 og 2 fyller tomme spoter i retning ballen.
  • Igjen Layer 1-regelen: tomme perimeter-spots må fylles. Og hvorfor skal vi prøve å få ballen til 5 forresten? Kanskje 5 er en meget god til å score i posten eller har en høyde-fordel i forhold til sin forsvarer. Dette er et eksempel på hvordan du kan operere R&R for å utnytte ditt lags styrker.
  • Igjen har vi klart å skape samme situasjon: en weakside-kutt og en post-opp. Hvor 5 skal poste opp er opp til 5 og hva hans styrker og svakheter er eller kan være trenerens avgjørelse. Så igjen får vi en ving-pasning inn til posten...
  • En pasning til posten etterfølges som vanlig av en Laker Cut og er en regel som aldri skal brytes i Read & React Offense fordi vi skal legge press på kurven og hver eneste pasning og bevegelse skal være en legitim trussel til å score. Hvilken vei 4 skal kutte er opp til han eller treneren. 1, 3 og 2 fyller tomme spoter i retning ballen, en annen regel som ikke skal brytes.
  • Hvis ikke 4 er åpen når han Laker-kutter har 5 både mulighet og god plass til å score 1 mot 1. Og hva skal 4 gjøre hvis han ikke får ballen? Igjen, han har entret valgboksen og kan velge selv (noe som gjør angrepet uforutsigbart) eller så kan coachen avgjøre hva han vil at 4 skal gjøre: poste oppe på den andre siden, fylle ut weakside hjørne eller ballside-hjørne, eller back-screene 1 eller 3 for enda flere scoringsmuligheter. Her kan du som coach avgjøre hva som er best for ditt lag. Dette er non-stop kontinuitet.
  • Hvis du ønsker å få enda mer ut av dette så vurder å øve på pin screens fra Layer 7 som er en reaksjon på saggende forsvarere i fIla. Her er det en mulighet for 2 å sette en pin screen for 4. Hvis ikke 4 hadde gjort sin Laker-kutt hadde ikke dette vært mulig. I R&R er en pin screen tillat å gjøre for weakside-spillere to eller flere spots unna ballen.
  • 5 kan nå sende en skip-pasning til 4, og dette kan være veldig bra hvis 4 er en god skytter og du ønsker et 3-poengsskudd
  • 1 kan velge mellom å screene en av de tre andre, fylle ut ballside hjørne eller weakside hjørne. Sist men ikke minst kan 4 låse x4 under kurven for en pasning og gå opp for scoringen. Jeg tror på å gi spillere litt valgfrihet til å gjøre valg selv, treneren bør ikke kontrollere absolutt alt spillerne skal gjøre. Men hvis du som trener ser en fordelaktig handling som gagner laget som de selv ikke ser så kan du kreve hva de skal gjøre etter at de har entret valgboksen/3-sekundersfeltet.
  • Hvis du har fem spillere så er det ikke noe problem å øve på akkurat dette angrepet, men hva hvis du ikke har 5 spillere tilgjengelig? Det er ikke noe problem, du er ikke avhengig av 5 spillere fordi R&R er grunnleggende lagangrep og har en viss nøytralitet og fleksibilitet. Trenere har mulighet til å forme dette systemet slik det best passer deres filosofi og deres spillere - ikke minst forme det for å slå motstander-laget.

    Alt som du har sett her nå er kombinasjoner av Layer 1: Pass & Cut, Layer 2: Post Pass & Cut og Layer 10 back screens. De er som puslespillbiter du kan sette sammen for å lage et bilde, men du kan forme bildet slik det best passer akkurat ditt lag. Hver av disse layerne eller brikkene kan kombineres i hvilken som helst rekkefølge og hver av dem kan øves på hver for seg - sett dem sammen slik du vil så har du DITT lagangrep.

    For å drille de fleste layerne fra R&R trenger du minimum to spillere eller en spiller og en coach. Til og med for back screens går det.
  • Her er en 3-spiller drill som kan oppnå noen av hendelsene fra Drvaric Motion med den såkalte Shuffle Cut. 3 kan erstattes av en trener, en skadet spiller og lignende. Her kombineres tre ulike layers i en drill (pass & cut, back screens og laker cuts) og vi oppnår å øve på lagangrepet vi skal bruke i kamp men vi kan også rette fokuset på spillerutvikling og detaljene ved dette (hvordan sentre, screene etc.)

    Vi later som om det er en spiller på høyre ving som skal fylle toppen når 1 sentrer til venstr ving. 5 kommer da til å fylle høyre ving når den blir åpen.

    1 sentrer til 3...
  • 1 kutter og 5 fyller høyre ving. 5 fyller ikke toppen fordi vi later som om en annen spiller har fylt toppen.
  • 1 backscreener 5...
  • 5 kutter og poster opp på ballside
  • 1 sentrer til 5...
  • 3 laker-kutter høyt eller lavt. Enten gir 5 en sprettpasning til 3 for layupen...
  • Eller så scorer 5 selv mens 3 enten fyller ut høyre hjørne eller backscreener 1 for en layup og en siste pasning av 5.

    Hvis du ellers ønsker at dine spillere under fritt spill skal ha reaksjonsvaner som sentre & kutt eller read line kutt er dette noe som må repeteres ofte i reaksjonsdriller som dette.